woensdag 20 januari 2016

Marokkaans Gekruide Aubergineballetjes


Falafel lovers and party people out there, opgelet! Deze Marokkaans gekruide aubergineballetjes zijn geweldig om te serveren op feestjes. Ze zijn zowel warm als koud erg lekker en je kunt ze in grote hoeveelheden klaarmaken en meenemen. Met oud & nieuw maakte ik ze voor mijn omni-vrienden en afgelopen weekend trakteerde ik mijn teamgenoten van Vegan Runners Nederland erop en reken maar dat deze ballen jouw vrienden ook zullen bevallen!

Het basisrecept komt uit het Duitse kookboek "Vegan Kann Jeder", maar ik heb ze aangepast naar mijn eigen smaak.

Marokaans Gekruide Aubergineballetjes (15 stuks)


Ingrediënten

2 middelgrote aubergines
150 g paneermeel
2 knoflooktenen
1 el sojasaus
2 lente-uitjes
2 el gebroken lijnzaad + 2 el water
1 el zout
1 el ras el hanout (Marokkaanse kruidenmix)
olijfolie om in te bakken

Werkwijze


  1. Aubergines in blokjes van 1 bij 1 cm snijden en in een schaal met het zout mengen. Laat dit 10 minuten staan.
  2. Lijnzaad en water mengen.
  3. De blokjes aubergine in een vergiet laten afdruppen en goed afspoelen met water.
  4. Verhit wat olijfolie in een koekenpan op middelhoog vuur. De aubergines hierin bakken totdat ze zacht zijn.
  5. Lente-uitjes in ringen snijden, knoflook fijn hakken.
  6. Lijnzaad-water mengsel, aubergines, lente-uitjes, knoflook, sojasaus, paneermeel en ras el hanout in een grote bak doen en even af laten koelen. Daarna het mengsel kneden en met natte handen balletjes vormen.
  7. Bak de balletjes in wat olijfolie in een koekenpan totdat ze bruin en knapperig zijn.

1 opmerking: